jueves, 9 de enero de 2014

Ensenyar el "VALOR" de l'estalvi als nostres fills.


Així com el nen aprèn a menjar , a llegir i  a banyar-se , la primera infància és el moment adequat per ensenyar a estalviar .

Segons un estudi de la Universitat de Cambridge , els hàbits financers dels adults es formen des de primerenca edat . Com diu Martha Liliana Cavanzo Ortiz , gerent de Inverkids SAS , entitat creada per ensenyar comportaments financers i d'emprenedoria , "si des de petits ens acostumem a estalviar i a gastar intel·ligentment amb en les coses que necessitem ( no en les que volem ) , aconseguirem ser adults financerament responsables " .

Per això és important ensenyar el valor real de les coses i no dels diners com a tal.
És a dir , "fomentar en els nens paradigmes adequats quant a valors : que els diners pot proporcionar coses importants , però explicant què és l'essencial en la vida . Per exemple, que la casa és important però la llar és essencial . La companyia és important , però els amics són essencials . Els remeis són importants , però la salut és essencial " , afirma Pablo Andrés Ponts , gerent general de PMA Colòmbia , empresa dedicada a la planificació financera personal .

En aquest sentit , més enllà de ser una persona estalviadora , aquesta activitat els ensenya als nens a que els més important és l'ésser , el fer i el tenir . En quin sentit ? Martha Liliana explica que " l'ésser ' es refereix al que som i com som ( feliços , intel·ligents , honestos ) . El fer ' és què fem ( estudiem , juguem , estalviem ) . I ' el tenir ' significa el que tenim (diners , coses materials ) .

Llavors, si des de nens comprenem que "som feliços , fem el que ens agrada i , per tant , tenim els diners que necessitem , i no al contrari , aconseguirem créixer amb valors orientats cap a la bona administració i conservació de la riquesa" .

Altres valors importants són el treball , la independència , la responsabilitat i l'honestedat . I saber enfrontar les conseqüències que tenen les decisions . Per exemple , diu Ponts , si un nen es gasta una mesada en alguna cosa que no necessitava , sinó que volia , és bo que el pare li permeti cometre aquest error perquè , més tard , s' adonara que el que va comprar no era necessari i voldrà una altra cosa , i haurà de treballar per ella .

Idealment , aquest ensenyament ha de començar cap als 3 anys perquè, com diu Cavanzo , és l'edat en què els nens comencen a entendre millor les coses i fer la diferenciació d'aquests valors .
Cap als 4 entenen que hi ha diverses monedes , als 5 conceben la idea de l'estalvi i que es treballa per guanyar-lo.

Com fomentar-ho?
Algunes recomanacions per ensenyar els nens a estalviar i a no gastar més del compte són :
- Compartir i intercanviar les pertinences : els ensenyarà el concepte de valor .
- Jugar a la botiga o donar-los un treball petit : els ensenyarà que els negocis compten i que les responsabilitats s'han d'assumir .

- Ensenyar-los que les coses tenen una segona vida útil, ensenyar-los a RECICLAR.







No hay comentarios:

Publicar un comentario