Així
com el nen aprèn a menjar , a llegir i a banyar-se , la primera
infància és el moment adequat per ensenyar a estalviar .
Segons
un estudi de la Universitat de Cambridge , els hàbits financers dels
adults es formen des de primerenca edat . Com diu Martha Liliana
Cavanzo Ortiz , gerent de Inverkids SAS , entitat creada per ensenyar
comportaments financers i d'emprenedoria , "si des de petits
ens acostumem a estalviar i a gastar intel·ligentment amb en les
coses que necessitem ( no en les que volem ) , aconseguirem ser
adults financerament responsables " .
Per això
és important ensenyar el valor real de les coses i no dels diners
com a tal.
És a
dir , "fomentar en els nens paradigmes adequats quant a
valors : que els diners pot proporcionar coses importants , però
explicant què és l'essencial en la vida . Per exemple, que la
casa és important però la llar és essencial . La companyia és
important , però els amics són essencials . Els remeis són
importants , però la salut és essencial " , afirma Pablo
Andrés Ponts , gerent general de PMA Colòmbia , empresa dedicada a
la planificació financera personal .
En
aquest sentit , més enllà de ser una persona estalviadora , aquesta
activitat els ensenya als nens a que els més important és l'ésser
, el fer i el tenir . En quin sentit ? Martha Liliana explica que "
l'ésser ' es refereix al que som i com som ( feliços ,
intel·ligents , honestos ) . El fer ' és què fem ( estudiem ,
juguem , estalviem ) . I ' el tenir ' significa el que tenim (diners
, coses materials ) .
Llavors,
si des de nens comprenem que "som feliços , fem el que ens
agrada i , per tant , tenim els diners que necessitem , i no al
contrari , aconseguirem créixer amb valors orientats cap a la bona
administració i conservació de la riquesa" .
Altres
valors importants són el treball , la independència , la
responsabilitat i l'honestedat . I saber enfrontar les conseqüències
que tenen les decisions . Per exemple , diu Ponts , si un nen es
gasta una mesada en alguna cosa que no necessitava , sinó que volia
, és bo que el pare li permeti cometre aquest error perquè , més
tard , s' adonara que el que va comprar no era necessari i voldrà
una altra cosa , i haurà de treballar per ella .
Idealment
, aquest ensenyament ha de començar cap als 3 anys perquè, com diu
Cavanzo , és l'edat en què els nens comencen a entendre millor les
coses i fer la diferenciació d'aquests valors .
Cap als
4 entenen que hi ha diverses monedes , als 5 conceben la idea de
l'estalvi i que es treballa per guanyar-lo.
Com
fomentar-ho?
Algunes
recomanacions per ensenyar els nens a estalviar i a no gastar més
del compte són :
-
Compartir i intercanviar les pertinences : els ensenyarà el concepte
de valor .
- Jugar
a la botiga o donar-los un treball petit : els ensenyarà que els
negocis compten i que les responsabilitats s'han d'assumir .
-
Ensenyar-los que les coses tenen una segona vida útil, ensenyar-los
a RECICLAR.
Font:
http://www.abcdelbebe.com/nino/preescolar/comportamiento/para-que-sirve-ensenar-los-ninos-ahorrar
No hay comentarios:
Publicar un comentario